Nederlandse dieselrijders kunnen dankzij de inspanningen van de Stichting Emission Claim (https://emissionclaim.nl/) mogelijk een schadevergoeding tot € 10.000 ontvangen. De Stichting richt zich op Nederlanders die tussen 2009 en 2019 een dieselvoertuig van bepaalde merken in hun bezit hadden en die getroffen zijn door de zogenoemde ‘sjoemelsoftware’. Deze software maakt dat dieselauto’s in de praktijk meer uitstoten dan wat officieel is vastgesteld. Het schandaal rond de sjoemelsoftware, beter bekend als Dieselgate, heeft de autobranche sterk beïnvloed. Fabrikanten hebben de resultaten van emissietests aangepast om aan de normen te voldoen, terwijl hun auto’s daadwerkelijk veel meer schadelijke stoffen uitstootten. Deze misleiding heeft geleid tot een daling van de waarde van dieselauto’s en kopers verleid tot het betalen van een ongerechtvaardigde hogere prijs. De Stichting Emission Claim is vastbesloten deze kopers een schadevergoeding te verschaffen die gelijk is aan 20% van de aankoopprijs van hun voertuig. Om in aanmerking te komen voor deze schadevergoeding, moeten de eigenaren voldoen aan specifieke voorwaarden. De betreffende dieselauto moet zijn vervaardigd tussen september 2009 en september 2019 en behoren tot bepaalde merken, zoals Renault, Mercedes claim, en Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, DS). Uit onderzoek van de Stichting Emission Claim blijkt dat deze merken de voertuigsoftware hebben gemanipuleerd om aan de emissievoorschriften te voldoen, maar in de praktijk stoten de auto’s onwettige en overmatige stikstofhoeveelheden uit. De gevolgen van deze manipulatie zijn niet louter financieel. Door de verhoogde stikstofoxide-uitstoot van dieselauto’s is er ook schade aan het milieu en mogelijke risico’s voor de volksgezondheid. Bovendien is het consumentenvertrouwen in de getroffen automerken sterk afgenomen. Als non-profitorganisatie heeft de Stichting Emission Claim de doelstelling om de slachtoffers van de sjoemelsoftware-fraude bij te staan in het verkrijgen van een schadevergoeding. Ze willen de autofabrikanten, die zowel klanten hebben misleid als het milieu hebben aangetast, ter verantwoording roepen. |