Fysiek winkelen

De opkomst van e-commerce, met als pionier amazon.com, heeft de gehele retail branche op zijn kop gezet. Op een site zoals amazon.com kun je alles in één winkel kopen met een druk op de knop. Helemaal nu het leven van mensen steeds drukker en drukker wordt moet je als winkel jezelf echt heel erg onderscheiden om klanten nog naar de fysieke winkel te lokken. Voor winkeliers wordt het dus alleen nog maar lastiger om echt onderscheidend en succesvol te zijn.

Data lijkt de winkelier van nu te kunnen helpen om zich te profileren en te helpen in het maken van de juiste keuzes. Door de verbeterde techniek zijn de mogelijkheden met betrekking tot het verzamelen van data ook steeds groter geworden. Er kan veel meer data worden verzameld worden en ook de waarde van die data is groter geworden. Zo is er voor de Nederlandse markt een uniek systeem ontwikkeld door het bedrijf Crumbbase. Dit bedrijf heeft software ontwikkeld waardoor ondernemers met behulp van de Wi-Fi signalen van klanten belangrijke retail statistieken kunnen opstellen aan de hand van verzamelde data.

 Bas is een ondernemer die het belang van data een aantal jaar geleden op zijn waarde al heeft ingeschat. Hij merkte dat de verkoop en omzet in zijn fietsenwinkel naar beneden ging en wilde hier graag de oorzaak van weten. Kwamen er minder bezoekers naar zijn winkel of besluiten bezoekers van zijn winkel simpelweg vaker om geen aankoop te verrichten? Mede door de dataverzameling met behulp van de software  van Crumbbase lukt het Bas om inzicht te krijgen in de problemen van zijn onderneming. Nadat hij inzicht heeft in de problemen kan hij ook gericht zoeken naar de oplossingen. Uiteindelijk weet hij zijn instore performance te verbeteren wat er onder meer toe leidt dat de omzet van zijn winkel weer stijgt.

http://www.crumbbase.nl/