Loonverwerking brengt veelal voornamelijk voor de wat kleinere ondernemers veel problemen met zich mee. Ten aanzien van de administratie van lonen zijn namelijk regels verbonden en ten aanzien van de lonen zelf natuurlijk al helemaal. Dit dient allemaal goed in orde te zijn en op elk moment moet de administratie volledig in te zien zijn. Grotere bedrijven met veel werknemers schakelen daarom vaak een extern bureau in die de volledige loonadministratie in handen neemt. Toch blijkt niet ieder bedrijf zijn administratie op orde te hebben want recentelijk is er een schandaal in het nieuws gekomen ten aanzien van de administratie van een hotelketen. Een hotelketen, dit betekent dat het hier in feite gaat om een middelgroot, tot groot bedrijf. Onvoorstelbaar eigenlijk dat bij zo’n soort bedrijf de administratie niet in orde blijkt te zijn. Hoe zat dit verhaal eigenlijk precies is? Naar aanleiding van klachten van werknemers van het hotelketen over onderbetaling startte de Inspectie SZW een onderzoek in naar het hotelketen. De Inspectie SZW had namelijk verhalen gehoord dat het hotelketen schoonmakers onderbetaalde als ze langer deden dan de norm om de gastenkamers schoon te maken. De norm om een kamer schoon te maken was ook nog is van een dusdanig absurd niveau dat deze norm nooit en te nimmer gehaald kon worden. Een schoonmaker had namelijk slechts tien minuten de tijd om een kamer schoon te maken. Naar aanleiding van deze laffe constructie bleek de loonadministratie een rommeltje te zijn en kon het bedrijf niet aantonen aan de Inspectie SZW dat tenminste de minimumlonen werden uitbetaald. Voor deze misstanden ontving het hotelketen een dikke boete van € 303.000,-. De inspecteurs doen nog onderzoek naar mogelijke overtreding van de Arbeidstijdenwet. Mogelijk moesten de werknemers ook werken op uren dat het niet is toegestaan volgens de wetgeving. Dit kan eventueel resulteren in nog een boete. |
http://www.cbbs.nl/ |