Kredietwaarschuwingen over geldzaken en onze psyche

Wie kent ‘m niet: Let op! Geld lenen kost geld. Deze waarschuwing vanuit de overheid kan hele positieve effecten hebben. De overheid wil je immers motiveren om bewust te zijn van je keuzes omtrent geldzaken. Met zo’n waarschuwing als Geld lenen kost geld krijgen bepaalde reclames op televisie of radio, met een (in)direct leningsvoorstel, een bepaald tegenwicht. Wanneer je namelijk zit te kijken of te luisteren naar een dergelijke reclame lijkt het vaak alsof het iets natuurlijks is, terwijl het in feite een lokkertje is. Het kan ook een waardevolle overweging zijn om in te gaan op zo’n reclame, er is namelijk in feite ook niets mis met het lenen van geld. Wat wél belangrijk is, is dat je altijd vanuit bewustzijn handelt. Mocht je tot het besluit komen om een lening af te sluiten of een creditcard te nemen, is het wel raadzaam om de aanbieders te vergelijken.

Hoogte van geldbewustzijn

Helder lijkt het: handel niet impulsief wanneer het op geld aankomt, maar denk twee keer na. Maar hoe bewust zijn we nou eigenlijk wanneer we zo’n geldreclame voorgeschoteld krijgen? Een waarschuwing als Geld lenen kost geld blijkt vaak niet zo’n doeltreffende uitwerking te hebben als hierboven geschetst.

 

Onderzoek van onder andere de AFM wijst uit dat de waarschuwing dat het gedrag van een potentiële klant nauwelijks verandert. Ons Ministerie van Financiën heeft dit onderzoeksresultaat ook erkend. Er is onderzoek gedaan door middel van een website die geldleningen aanbiedt. In samenwerking met online marketing professionals is er gekeken naar het klikgedrag van consumenten. In welke mate laten online consumenten zich verleiden door aantrekkelijke reclame banners, kleurrijke knopjes, call-to-action buttons en dergelijke? In een verrassend hoge mate. De resultaten van het onderzoek toonden aan dat een zeer hoog percentage van de websitebezoekers, die eenmaal op de offertepagina beland waren, daadwerkelijk door hebben geklikt naar een aanvraag voor een offerte.

Ogen open houden zonder eye-opener!

Wij leven in een snel digitaal tijdperk, waarin veel prikkels ons brein binnenkomen, die wij bewust of onbewust ontvangen. Het is een mooie gedachte vanuit de overheid om de consument met zo’n waarschuwingscampagne (een eye-opener) “in bescherming te nemen”. Desalniettemin moeten wij het uiteindelijk toch allemaal zelf doen. Hou je ogen dus open wanneer je in aanraking komt met marketingcampagnes van financiële aanbieders. Je hebt geen eye-opener nodig. Gebruik je logische en gezonde verstand. Have a nice day!