Leeg geviste zeeën

Volgens het voedingscentrum moet je 2 keer vis per week eten waaronder 1 keer vette vis zoals makreel en paling. Buiten het feit dat onze zeeën binnen een mum van tijd leeg gevist zouden zijn als we massaal dit advies zouden opvolgen, is het ook nog eens een zeer ongezond advies. Rivieren en zeeën zijn vervuild met PCB’s, dioxines, PAK’s, zware metalen en radioisotopen vanuit Fukushima. Met het opvolgen van het advies van het voedingscentrum trek je wel een zware wissel op je eigen gezondheid.

Het voedingscentrum geeft dit advies omdat vis en vooral vette vis vol zit met het zeer waardevolle omega-3 vetzuur. Dit vetzuur is goed voor onze gezondheid. Het is goed voor de bloeddruk, het voorkomt ontstekingsziekten en de functie van bloedplaatjes wordt verbeterd. Het beste kun je dit super gezonde vetzuur innemen vanuit plantaardige bron. Het komt voor in noten, lijnzaad, sojabonen en walnootolie.

Je kunt ook oligo-3 vetzuur kopen in gezuiverde vorm. Het heet OLIGOMEGA-3  en is te koop bij orthomoleculaire supplementen. Het voordeel hiervan is dat je dan niet al de verontreiniging zoals hierboven opgenoemd binnen krijgt. Het nadeel dat er voor dit product olie wordt geperst uit grote hoeveelheden vis. Dus hiervoor worden onze zeeën alsnog leeg gevist.

Voor onze gezondheid is het ook nodig om omega-6 vetzuren binnen te krijgen. Maar dit is gemakkelijk. We krijgen hier al vrij veel van binnen zonder ons best te doen. Het zit namelijk in producten als zonnebloem-, saffloer- en sojaolie. Het is belangrijk dat je omega-3 en omega-6 in de juiste verhouding binnen krijgt. Je moet 5 eenheden omega-6 t.o.v. 1 eenheid omega-3 binnen krijgen en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In sommige superfoods zoals chiazaad zit ook omega-3 vetzuur. Strooi het eens over je salade en gebruik het in je groenten smoothie.

http://www.oligo-pharma.nl