Dutch Labs
Image default
Bedrijven

De tekstschrijver

Geheimen van een tekstschrijver

Als je een goede tekstschrijver wilt zijn, gebruik dan actieve in plaats van passieve werkwoorden en specificeer het onderwerp van de zin. Bijvoorbeeld, in plaats van het schrijven van “Een koffie werd besteld,” schrijf je “De man bestelde een koffie.” In plaats van te zeggen “Producten kunnen worden besteld op onze website”, zegt je “Je kunt producten bestellen op onze website.” De actieve vorm helpt bij het creëren van beknopte, leesvriendelijke zinnen. Het is ook meer direct; wanneer je rechtstreeks spreekt met het publiek (“Je kunt het doen”) is dat aantrekkelijker dan wanneer je “Het kan worden gedaan” zegt.

 

Een tekstschrijver toont

Beperk je proza niet tot algemeenheden en uitspraken op hoog niveau. Specifieke voorbeelden uit de praktijk helpen lezers je berichten beter te begrijpen en te visualiseren. Overweeg deze twee beschrijvingen: “Dit is de beste fiets die je kunt kopen.” Of: “We hebben onze nieuwe fiets gemaakt van duurzame, hoogwaardige materialen, ontworpen om lekke banden en tranen te weerstaan, zelfs bij de moeilijkste ritjes.” Welke versie geeft een duidelijker beeld van wat je koopt? Specifieke details in de tweede beschrijving laten lezers het artikel zien in plaats van erover te vertellen. Als extra bonus geeft de tekstschrijver klanten met meer specifieke productinformatie, informatie die helpt bij het kiezen.

 

Weg met jargon

Een website is voor iedereen, niet alleen technische experts. Zorg er dus voor dat informatie begrijpelijk is voor de niet-specialist. Verklaar afkortingen de eerste keer dat ze voorkomen. Ga niet uit van voorkennis. Verklaar complexe termen. Geef hyperlinks naar andere artikelen, waar lezers meer achtergrondinformatie over een bepaald onderwerp kunnen krijgen. Deze tip is vooral belangrijk als je over een technisch onderwerp schrijft, maar wilt dat de website niet-deskundige klanten trekt. Vergeet niet dat je moet schrijven voor je publiek en niet alleen voor de mensen die het verhaal al kennen. Door toegankelijke taal te gebruiken, kom je als benaderbaar en open over – precies wat je wilt overbrengen aan toekomstige klanten.

 

Maak de tekst scanbaar

Zorg er als SEO tekstschrijver niet alleen voor dat de belangrijkste informatie bovenaan staat, maar zorg er ook voor dat je tekst gemakkelijk kan worden gelezen. De meeste lezers scannen de pagina om het specifieke stuk informatie te vinden dat ze zoeken. Als ze het niet gemakkelijk vinden, gaan ze verder. Let maar op de volgende keer dat je een webpagina opent die je nog niet eerder hebt gezien.

https://www.textmakelaar.nl/