Een gezonde leefstijl: beweeg voldoende & eet gezond!

Een gezonde leefstijl door sport is niet voor iedereen vanzelfsprekend, bijvoorbeeld doordat mensen het te druk hebben met hun werk of de motivatie niet kunnen opbrengen om een gezond leefpatroon aan te houden. Zelf niet door de prachtige ads van Nike en AdidasToch is het erg belangrijk om gezond te leven! Zo voorkom je vervelende complicaties, zoals overgewicht, hart- en vaatziekten, een te hoge cholesterolwaarde en soortgelijke lichamelijke klachten. Hoe leef je echter gezond? Wat is er nodig om dergelijke klachten zo goed mogelijk tegen te gaan? Een gezonde leefstijl is meer dan enkel een gezond voedingspatroon met voldoende groente en fruit. Denk bijvoorbeeld ook aan het belang van voldoende beweging door de dag heen! Niet voor niets wordt een dag stilzitten ook wel het nieuwe roken genoemd. Tijdens het bewegen verlies je niet alleen opgeslagen vetreserves, maar zorg je ook dat je in de avond lekker kunt slapen en stress verliest. Vlagtwedde 

Zorg voor een gezond voedingspatroon

 

Om te beginnen is het belangrijk om een gezond voedingspatroon aan te houden, waarbij het aantal tussendoortjes geminimaliseerd wordt en je het aantal vitamines wat je binnenkrijgt maximaliseert. Dit doe je door meer groente en fruit te eten door de dag heen! Een appel of banaan kan bijvoorbeeld ook een heerlijk en daarbij veel gezonder tussendoortje zijn, dan bijvoorbeeld een Snicker of een Mars. Of een lekker pilsje.

 

Probeer daarbij op vaste tijden te ontbijten, te lunchen en te dineren. Zo weet je lichaam waar het aan toe is en zal je minder snel lastkrijgen van een hongerig gevoel gedurende de dag. Heb je in de avond nog wat groente over van het diner? Stop de groente ‘s ochtends met wat water of melk en een banaan in de blender, waarmee je een heerlijke en gezonde smoothie creëert voor later op de dag.

 

Beweeg voldoende gedurende dag

 

Naast een gezond voedingspatroon is ook voldoende beweging noodzakelijk voor een gezonde leefstijl. Sport bijvoorbeeld minimaal twee of drie keer in de week, door een uurtje te wandelen, hard te lopen, te fietsen of een bezoek aan de sportschool te brengen. In de sportschool worden vaak groepslessen gegeven, waardoor de sportschool voor ieder wat wils biedt! Wil je bijvoorbeeld dansen, of geef je de voorkeur aan een cardiotraining?

 

Wanneer je na je werk geen zin meer hebt om te sporten kun je ook wat vaker op de fiets naar je werk gaan. Zo heb je aan het eind van de dag al voldoende bewogen en kun je na je werk heerlijk op de bank neerploffen. Wellicht het ideale moment voor je zelfgemaakte smoothie van vanochtend?

https://www.horecagoedkoop.nl/index.php/bierfust