Tegenwoordig is het niet meer weg te denken, betalen via de mobiele snelweg. Of dit nu via de app van de bank gaat, via een tikkie of je mobiele telefoon laten fungeren als pinpas. Voor de huidige generatie is het moeilijk voor te stellen dat dit er vroeger heel anders aan toe ging. Het oude vertrouwde boekje met overschrijvingskaarten is al lang verleden tijd. De nostalgische kaarten waarop het over te schrijven bedrag werd geschreven om vervolgens in een envelop te doen om te versturen. Het is bijna niet meer voor te stellen. De weg van het mobiel betalen was er één met hobbels en obstakels. Maar hij is er. Hoe is deze eigenlijk ontstaan? Hieronder een aantal revolutionaire ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen.
PinnenEen, voor velen, dagelijkse handeling is pinnen. Sinds 1988 kan er betaald worden met een betaalpas. De aanleiding voor de ontwikkeling van een nieuwe, veilige betaalmethode, is de toename van criminaliteit te stoppen. Deze wens kwam van zowel consumenten als ondernemers. Eén pas die fungeert als een alles-in-één portemonnee, in plaats van (veel) contant geld. Het eerste betaalsysteem dat betaalautomaten zou ondersteunen in Nederland werd in 1990 opgezet. Gebruikers kregen samen met de pinpas een zogeheten pincode om zo geld te kunnen pinnen bij betaalautomaten. Later werd daar pinnen in bijvoorbeeld winkels en restaurants aan toegevoegd. Tegenwoordig zijn er erg veel mobiele oplossingen voor bijvoorbeeld bedrijven. Het bedrijf Skopei bedenkt oplossingen voor mobiliteit, vastgoed en meer. iDEALDe introductie van iDEAL vond plaats in 2005. In Nederland bestond er nog geen universeel geaccepteerde betaalmethode met lage transactiekosten. iDEAL bracht hier verandering in. De betaalmethode heeft even tijd nodig gehad om bekend te raken. Het aantal transacties stond in 2006 op nog geen tien miljoen per jaar, in 2013 vonden er ruim 142 miljoen transacties plaats via iDEAL. Een betaling is direct zichtbaar, wordt er betaalt met een overschrijving per bank, dan duurt dit enkele dagen voordat de betaling binnen is. Vooral bij een aankoop via internet is dit natuurlijk een groot voordeel, de bestelling wordt dan vrijwel direct verzonden. TikkieHet alom bekende tikkie werd geïntroduceerd in 2016. Deze manier van betalen wordt ook wel ‘betaalverzoek via app’ genoemd. Vooral onder jongeren is dit een veelgebruikte manier van (elkaar terug) betalen. Na een restaurantbezoek betaald de ene vriendin de rekening om vervolgens de andere vriendin een tikkie te sturen. Deze methode is ongekend snel. Het geld staat vrijwel direct op de rekening van de ander. En voor de betaler betekent dit alleen maar gemak. Met één druk op de knop worden openstaande schulden afgelost. Deze manieren van mobiel betalen zijn natuurlijk revolutionair. Maar wat betekent dit voor de toekomst? Welke nieuwe methoden zullen nog worden geïntroduceerd? De tijd zal het leren, de toekomst zal het laten zien.
|