De zelfsturende auto – hoe werkt dat eigenlijk?

Veel mensen vragen zich af wanneer de zelfsturende auto geintroduceerd wordt. Nu is het natuurlijk zo dat de huidige Tesla’s al een autopilot functie hebben. Daarmee neemt de auto het stuur over en reageert via sensors, lasers en radars op al het verkeer om zich heen. In feite bestaat de zelfsturende auto dus al. Want ook in de nieuwste Volvo’s zit er al een autocorrect functie op het moment dat je over de middenlijn heen gaat. Dan begint het stuur namelijk te trillen.

Wel is het zo dat er onlangs veel ophef over is ontstaan. Dat komt namelijk door het feit dat er een eerste dodelijke verkeersslachtoffer is doordat de autopliot van Tesla een witte vrachtauto over het hoofd zag. Met dodelijke afloop dus. Omdat het een witte vrachtauto betrof, werden de stralen van de sensors geabsorbeerd en niet teruggekaatst. Voor de zelfsturende auto leek het dus alsof er niets op de weg was. 

Hoe werkt een zelfrijdende auto eigenlijk?

Een zelfrijdende en zelfsturende auto zit vol met sensoren, lasers en radars. De navigatie van bijvoorbeeld TomTom zoals wij die kennen is 2-dimensionaal. De radars en sensoren in een zelfsturende auto maken gebruik van 3D-kaarten, waarmee ze dus ook hun omgeving kunnen ‘zien’. De sensoren in een autonome auto scannen voortdurende de omgeving en krijgen signalen terug op het moment dat hun laser wordt teruggekaatst. Dan weet de auto dus dat er een obstakel in de buurt is.

Grootste struikelblok op dit moment voor de zelfsturende auto is de huidige wet en regelgeving. Die moeten aangepast worden zodat duidelijk wordt wat de nieuwe regels gaan zijn, wie er aansprakelijk is bij een ongeval met een zelfsturende auto.

https://zelfrijdendeauto.com