5 tips voor een beter projectmanagement

Het implementeren van een strategisch marketingplan wordt door veel bedrijven al snel vooruitgeschoven. Het kost tijd en zeker even wat investering om de strategie te bepalen. En hierdoor komt het plan al snel lager op de to do lijst te staan, Zonde! Want een effectief plan kan veel betekenen voor je onderneming. Nu 2018 nu voor ons ligt wordt het dus hoog tijd om dit onderdeel eens goed aan te gaan pakken. In heldere stappen zetten we hieronder uiteen waar je moet beginnen.

De drie essentiële onderdelen van een goede strategie.

Elk bedrijfsplan, campagne of project komt neer op Tactiek, Tools en Strategieën. De volgorde  die men hier het prettigste vind werken verschilt per persoon.

Maar wij beginnen met de strategie.

  1. Bepaal de strategie

Voor een bedrijf is het belangrijk om te bepalen welke strategie het beste aansluit bij het bedrijf, Hierin zijn vele mogelijkheden maar deze vatten we hieronder even samen onder drie grote pijlers.

  • Zoekmachine optimalisatie voor de website

  • Bepaal het marketingkanaal waar je doelgroep zich bevindt. Hierbij kan je denken aan kanalen als: LinkedIn, Facebook, Instagram of Youtube. En kijk welke het beste bij jouw bedrijf past.

  • Gebruik lokale marketing. Is je klandizie vooral streekgebonden dan is lokale marketing een erg goede strategie, Denk hierbij aan het inzetten van lokale bedrijvengidsen op Google Mijn Bedrijf.

Weeg  strategie af op de waarde van ROI (Return On Investment)

Je moet een inschatting maken van de tijd die nodig is voor de ontwikkeling en uitvoering, de bijbehorende kosten en uitgaven en het rendement bepalen op elk, op basis van uw specifieke conversiestrategieën. Nadat u de kosten / waarde voor elk hebt bepaald, weet u waar de beste ROI zit en is de strategie bepaald.

2. Breng de tactiek in kaart

Wanneer de strategie is bepaald is het zaak om een tactiek aan te wenden. Denk hierbij aan zaken als.

  • Wat zijn onze doelen (vergroten van je achterban, expertise exposure)

  • Wie gaat zorg dragen voor het invullen van de strategie

  • Hoe krijgen we de content onder de aandacht van onze doelgroep

  • Hoe passen we de strategie in onze onze tijdsplanning.

3. Tools voor het implementeren van de strategie in het bedrijf.

Om een marketing strategie in een bedrijf in te zetten zijn verschillende tools. Zo is er Hootsuite om alle sociale marketing te managen. Kan een applicatie als Canva ingezet worden om de content en huisstijl van het bedrijf voor de online kanalen vorm te geven.

Maar de belangrijkste tool is misschien nog wel een planningstool. Deze kan namelijk gebruikt worden om de strategie effectief in te passen in het bedrijf. En dat niet alleen, ook het voortraject zoals het onderzoek naar de beste strategie en het verdiepen in de materie achter deze strategieën is hierin een belangrijk onderdeel. Alleen dan kan namelijk een goede keuze gemaakt worden. Een goed stuk gereedschap hiervoor is de online planningstool van Timewax. Deze tool is erg geschikt voor het plannen van projecten met een uitgebreide structuur. Essentieel dus om de strategie echt onderdeel onderdeel te laten worden van je bedrijf.

We wensen je veel succes met het implementeren van een strategie in het nieuwe jaar.

https://www.timewax.nl/features/planningboard.html