Bierproeverijen, hoe is het allemaal ontstaan

Het verhaal van Ivo Thijssen van Bierproeven.nu, bierproeverijen, trainingen op maat.

Na mijn studie ben ik in 2007 bij Café Samson in Nijmegen gaan werken en ben ik pas echt in aanraking gekomen met verschillende soorten bier en heb voor dit café regelmatig een bierproeverij mogen organiseren. Café Samson is op dit moment de 6 in de Café Top 100 en heeft meer dan 100 soorten bier. Alle bieren worden in een bijpassend (origineel) glas geschonken/getapt en de focus op kwaliteit van zowel product als service staat bij Samson erg hoog in het vaandel.

Bij Samson is mijn interesse gegroeid voor bier en dan met name de optimale behandeling (schenken en tappen) en uiteraard het adviseren en serveren van de gasten. Allereerst ben ik in 2011 (naast mijn baan bij Samson) met Thijssen Hospitality begonnen. Met dit bedrijf geef ik horecatrainingen met name gericht op horecaoptimalisatie en gedragsverandering van medewerkers door training/begeleiding op het gebied van gastvrijheid, productkennis, actieve verkoop en efficiëntie. Ik werk op dit moment veel voor het Grolsch Lekkerder Bier Programma als trainer, en mysteryvisitor.

Ik merkte dat de interesse in bier groeide en de vraag naar bierproeverijen werd steeds groter. In 2012 ben ik gestart met bierproeven.nu en hiermee laat ik zowel horecabedrijven als particuliere gasten kennis maken met de wereld van bier door middel van lekkere educatieve groepsactiviteiten, meestal in de vorm van een bierproeverij. 

Ik verzorg de bierproeverij of bier-spijs-proeverij bij mensen thuis, op de zaak of op evenementen en feesten. Daarnaast organiseer ik bierproeftochten, tapwedstijden, kookworkshops en een bierquiz.

Voor de horeca, slijterijen en drankenhandels heb ik onlangs een nieuw product ontwikkeld. Onder de noemer “bierproeverij” zorgen wij voor een training waar kennisuitbreiding, en het actief verkopen van bier centraal staan. Tijdens deze bierproeverij behalen de deelnemers hun “Bier-rijbewijs”; nadien moeten ze zelf leren ‘rijden’ door het geleerde toe te passen in de dagelijkse praktijk. Door medewerkers deel te laten nemen met een bierproeverij stijgt de omzet en wordt het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie groter.